DeHearty

DeHearty

Saturday, March 28, 2009

satu pukulan,tiga jawapan

Pada suatu hari,3 org kafir zindiq melihat seorg tua sdg tido di bawah sebatang pokok. mereka berpakat untuk mengganggunya. mereka kemudian membangunkan org tua itu dan mengajukan soalan-soalan berat untuk dijawabnya...

1st kafir zindiq: 'saya tak dpt lihat ALLAH, bagaimanakah mesti beriman kepada-NYA?'

2nd kafir zindiq:'Bagaimana ALLAH boleh menghisabku dan menjatuhkan azab kepadaku?Bukankah semua amalanku telah ditakdirkan ole-NYA?'

3rd kafir zindiq:'Bukankah jin diperbuat daripada api? Bagaimana dia boleh diseksa didalam api?

mendengar soalan-soalan tersebut,orng tua itu mengambil tanah liat untuk memukul mereka. tetapi tindakan org tua itu menyebabkan dia ditangkap dan diadukan kepada hakim.

Dihadapan hakim..

kafir zindiqs: 'Kami mengajukan tiga soalan kepada org tua ini tetapi dia tidak jawab, malah telah pukul kami dgn tanah liat'

Hakim: 'nape pukul mereka?malah xjwb soklan mereka?

Org tua: Saya da jawab soklan mereka. Org pertama menyatakan dia tidak dapat beriman kpd ALLAH kerana tidak dpt melihat-NYA,lantas saya pukulnya..

1st kafir zindiq:Ya, kamu menyakitiku

org tua: bila kamu rasa sakit,dimana sakit itu? saya tak dpt lihat sakit itu,maka kamu tidak sakit'

2nd kafir zindiq: tapi nape kamu pukul saya gak?

org tua: awak bertanya bagaimana ALLAH menghisab amalan kamu yang telah ditakdirkan oleh-NYA. Dan ALLAH telah mentakdirkan bahawa saya harus memukul kamu,maka nape kamu mengeluh?dan org ketiga telah bertanya kepadaku bagaimana ALLAH menyeksa jin di dalam api neraka sedangkan mereka diperbuat daripada api. Maka saya telah memukulnya juga..

3rd kafir zindiq: awak telah menyakitiku

org tue:camne lak kamu ble sakit,kan kamu diperbuat daripada tanah liat..?begitu jugalah penyeksaan ALLAH terhadap jin dgn api neraka, sedangkan mereka diperbuat daripada api.


psst: itulah org yg cube mengenakan org tp diri yang terkena....

No comments:

Post a Comment